vrijdag 4 juli 2014

Recensie - Daar is hij weer

Daar is hij weer - Timur Vermes

Oordeel: *****

Samenvatting:

Zomer 2011, Adolf Hitler wordt wakker op een verlaten veld in Berlijn. Zonder oorlog, zonder partij, zonder Eva. Hij dwaalt rond in een volstrekt onherkenbare stad en al wie hij aanspreekt denkt dat hij een hilarische, sarcastische imitator is. In die hoedanigheid wordt Hitler een hype en begint hij zesenzestig jaar na zijn vermeende overlijden aan een televisiecarrière.

Quotes:

'Grappig en tegelijk tot nadenken stemmend.' De Standaard

'Vermes' roman getuigt van verbeeldingskracht, historische kennis, een scherp oog voor het Europese politieke klimaat en een talent voor de situatiekomedie.' de Volkskrant

Recensie:

Wat heb ik genoten van dit boek! Misschien is het wel een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen. Het is grappig, actueel en confronterend tegelijkertijd. Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief. Als lezer kijk je als het ware in het brein van Hitler, een man met wie je in dit boek vooral medelijden voelt.

Hitler ontwaakt in 2011 midden in een open veld in Berlijn. Hoe hij daar is gekomen maakt voor het verhaal helemaal niet uit. Hitler wordt wakker en moet niet alleen wennen aan het feit dat hij zijn macht en status kwijt is, maar ook aan de nieuwe wereld van 2011. Overal waar hij komt wordt hij uitgelachen om zijn pak en Hitler verbaasd zich andersom weer over 'die gekken vrouwen die maar hondenpoep aan het verzamelen zijn'. Compleet wereldvreemd is Hitler aandoenlijk en krijg je als lezer sympathie voor deze verwarde man. Tot je op drie kwart van het boek wordt geconfronteerd met de holocaust en je als lezen je realiseert dat je medeleven toont aan de man die de grootste massamoord uit de westerse geschiedenis heeft gepleegd.

Het boek is niet alleen leuk om te lezen, maar is ook leerzaam. Het boek plaatst het fascisme in de moderne tijd. Hoe hard we met zijn allen schreeuwen dat een oorlog op schaal van de Tweede Wereldoorlog nooit meer kan gebeuren, laat dit boek zien dat mensen ook in de jaren 2000 zich kunnen scharen achter de denkbeelden van Hitler. We zien het allemaal als een grote grap, maar wat gaat hier achter.

Zeker het lezen waard, vooral voor mensen die humor 'op het randje' kunnen waarderen. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd! Van mij krijgt het boek 5 sterren.